Löpning

Jag sysslar med olika former av träning. Kroppen behöver omväxling, och man bör inte fastna i att enbart cykla eller lyfta skrot eller vad man nu gör. Det jag håller på med mest är löpning, styrketräning utan vikter med kroppen som motstånd och yoga (vighet, smidighet, balans). Nu tänkte jag skriva lite om löpning.

Att springa klarar ju de flesta av, men det finns mer man ska tänka på om man ska hålla på med löpning som träningsform. Detta för att minska risken för skador och att man sliter onödigt mycket på kroppen. Löpsteget är en sak som är viktigt att tänka på. För det första ska man se till att ha bra skor, och skorna ska också passa ens fötter. Det är nämligen individuellt hur man sätter ner foten, och man bör ha en sko som stödjer upp på rätt ställe så att benet blir rakt.

Ett bra löpsteg innebär att man inte bromsar sig själv och att man inte utsätter sig för skaderisker. Det här klippet berättar ganska bra om löpsteg.

Man brukar ju säga ”no pain, no gain”, men det är inte ett motto man bör gå efter. Det ska inte göra ont – man ska lyssna på sin kropp. Däremot ska man inte heller vara för försiktig. Träning ska kännas, annars tar man i för lite, men det ska inte göra ont.

Även löpningen mår bra av omväxling, och det är bra att varva mellan längre långsammare pass och kortare snabbare pass. Det är också bra att lägga in något pass med intervaller i backe då och då, eller något annat som är riktigt pulshöjande. 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *