Styrketräning utan vikter

En blandning av styrka, kondition och smidighet/balans är den bästa träningen, enligt mig. När jag tränar styrka så använder jag oftast min kropp som motstånd. Jag använder alltså inga vikter. Yogan är också en typ av styrketräning, beroende på vilka övningar man gör förstås, men nu tänkte jag berätta lite mer om just styrketräning utan vikter.

Så vad är det då som är så bra med att använda kroppen som motstånd? Det är förstås helt individuellt hur man tycker, och jag säger inte heller att det är fel att lyfta skrot (så länge man inte enbart gör det), men för mig handlar det om att det helt enkelt är väldigt smidigt. Man har alltid kroppen med sig och kan därmed träna överallt utan att man behöver ha med sig något extra. Man behöver inte heller ta sig till ett gym, vilket kan vara ganska tidskrävande om man inte har ett precis i närheten. Så att träna utan vikter gör att man kan avverka ett snabbt pass på väldigt kort tid, och det är bra för mig som alltid har saker att göra.

En annan fördel är att man använder hela kroppen när man tränar med sig själv som motstånd. Sätter man sig i en maskin på gymmet är det bara vissa muskelgrupper man fokuserar på, men när man tränar med sin egen kropp som motstånd så använder man många muskler och även muskler som man inte använder så mycket i vardagen. Det blir liksom en mer komplett styrketräning tycker jag, och dessutom kan man göra det utomhus så att man får lite frisk luft på köpet också.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *